Followers

Saturday 3 August 2013

Islam, Jihad, dan Keganasan



Jihad: salah satu konsep yang paling disalah faham dalam Islam
oleh M. Amir Ali, Ph.D.
"Islam" dan lain-lain pelbagai istilah dan konsep Islam terlalu salah faham di Barat.Islam tidak dapat mencari sesiapa untuk menyalahkan tetapi diri mereka sendiri kerana (a) mereka telah gagal untuk hidup oleh penyewa Islam di zaman kita, dan (b) mereka telah gagal untuk menggalakkan kefahaman Islam di Barat melalui projek-projek jangkauan. Risalah ini merupakan satu cubaan merendah diri untuk menjelaskan secara ringkas terma-terma yang diberikan dalam tajuk. Institut Maklumat & Pendidikan Islam (III & E) telah menerbitkan hampir lima puluh risalah dan beberapa artikel untuk mempromosikan kefahaman Islam di kalangan orang Islam dan bukan Islam sama-sama. Sila menulis kepada III & E atau layari laman web mereka untuk maklumat lanjut.
Beberapa Terma Islam
Islam: bermakna komitmen untuk hidup dengan aman melalui penyerahan kepada kehendak Tuhan (Allah).
Muslim: adalah orang yang membuat komitmen untuk hidup dengan aman melalui penghambaan kepada Allah.
Jihad: bermaksud "perjuangan" dan "berusaha" terhadap pemikiran jahat, tindakan jahat dan pencerobohan terhadap seseorang, keluarga, masyarakat atau negara.Jihad boleh menjadi "perang wajar", meminjam istilah Kristian.
Mujahid: adalah orang yang terlibat dalam Jihad demi Allah mengikut Al-Quran (buku sumber Islam untuk panduan) dan Sunnah (ajaran Nabi Muhammad (saw) Mujahidin adalah jamak dari Mujahid..
"Keganasan Islam": Tiada frasa atau apa-apa tempoh dalam buku sumber Islam Al-Quran atau Sunnah dan tidak mempunyai tempat di dalam Islam.
Sunnah: Sunnah adalah cara yang digemari Nabi Muhammad yang termasuk ajarannya. Sumber-sumber As-Sunnah adalah sahih Hadith (laporan kata-kata, perbuatan dan kelulusan Nabi) koleksi.
Maksud Sebenar "Jihad"
Jihad biasanya dikaitkan dengan Islam dan orang Islam, tetapi pada hakikatnya, konsep Jihad terdapat dalam semua agama termasuk agama Kristian, Yahudi dan ideologi politik / ekonomi, seperti, Kapitalisme, Sosialisme, Komunisme, dan lain-lain Islam mentakrifkan jihad sebagai berusaha dan berjuang untuk penambahbaikan serta berjuang kembali untuk mempertahankan diri sendiri, maruah, harta dan tanah air. Juga, Jihad adalah ditafsirkan sebagai perjuangan menentang kejahatan, dalaman atau luaran seseorang atau masyarakat. Jihad dalam Islam, bermakna melakukan mana-mana atau semua tetapi tidak terhad kepada yang berikut:
Belajar, mengajar, dan mengamalkan Islam dalam semua aspek kehidupan seseorang pada setiap masa untuk mencapai pendidikan yang tertinggi dan terbaik untuk manfaat diri sendiri, keluarga dan masyarakat.
Menjadi utusan Islam di mana-mana, dalam setiap tingkah laku dan tindakan.
Melawan kejahatan, salah laku, dan ketidakadilan dengan kuasa semua seseorang dengan tangan (tindakan) seseorang, dengan lidah seseorang (ucapan), atau sekurang-kurangnya dengan hati (doa) seseorang.
Menyahut seruan untuk Jihad dengan wang, usaha, kebijaksanaan dan kehidupan, namun, tidak pernah melawan saudara Muslim, sebuah negara Islam, atau masyarakat bukan Islam yang menghormati perjanjian dan tidak menyorokkan reka bentuk agresif terhadap Islam atau orang Islam.
Bunuh diri di bawah mana-mana alasan tidak dibiarkan sebagai Jihad di dalam Islam.
Menukar orang Islam dengan kekerasan atau paksaan tidak pernah Jihad tetapi satu jenayah yang boleh dihukum oleh undang-undang.
Konsep lelaki Islam bergegas keluar untuk membunuh diri sendiri untuk mendapatkan "70 dara menari" di dalam syurga, adalah benar-benar agak bodoh.
Hakikatnya adalah, "ahli Syurga" yang disebut sebagai tulen dan banyak atas apa-apa yang kita boleh bayangkan di bumi, untuk menunjukkan kepada kita mereka sentiasa "dara" dan tidak "menyentuh" ​​oleh lelaki atau syaitan.
Perkataan "kekal dara" walaupun dalam bahasa Inggeris, perlu memberi sesiapa pemahaman ini tidak seperti apa yang kita telah dikenali di bumi.
Tidak ada tersilap makna di dalam bahasa Arab untuk kesucian dan tidak bersalah sahabat ini.
Tahap Jihad
Satu perjuangan peribadi dalam diri seseorang untuk mengemukakan kepada Allah, memerangi kejahatan dalam diri seseorang, mencapai standard yang lebih tinggi moral dan pendidikan - Inner Jihad.
Jihad menentang kejahatan, ketidakadilan dan penindasan dalam diri keluarga, dan masyarakat - Social Jihad.
Jihad terhadap semua yang menghalang umat Islam dari perhambaan kepada Tuhan (Allah), orang-orang dari mengetahui Islam, mempertahankan masyarakat Islam (negara), hukuman terhadap kezaliman, dan / atau apabila orang Islam dikeluarkan dari tanah air mereka dengan kekerasan - Jihad fizikal atau perjuangan bersenjata.
Al-Quran mendefinasikan Jihad fizikal sebagai tahap tertinggi Jihad bahawa seseorang itu boleh melaksanakan. Ganjarannya adalah syurga yang kekal abadi.Islam juga tahu bahawa semua manusia bertanggungjawab untuk apa yang telah mereka lakukan dalam kehidupan mereka di bumi ini. Islam akan ditanya mengenai apa yang mereka lakukan dengan kehidupan mereka dan tahap penyerahan kepada Allah pada hari kiamat.
Adakah Jihad bermakna Perang Suci?
Dalam Islam, tidak ada perkara seperti peperangan suci. Istilah ini telah dijana di Eropah semasa Perang Salib dan perang mereka terhadap umat Islam. Islam mengiktiraf orang-orang Yahudi dan Kristian sebagai "Ahli Kitab" kerana mereka semua mengikuti Nabi Ibrahim, percaya kepada Musa dan Isa 'ajaran. Untuk beberapa abad, umat Islam secara aman wujud bersama dengan Kristian, Yahudi, dan orang-orang agama lain, mengekalkan, perniagaan, perjanjian politik dan ekonomi sosial. Islam menghormati semua manusia dan agama selagi tidak ada penindasan agama, melarang umat Islam daripada berkhidmat Allah, menghalang orang lain daripada belajar tentang Islam, dan tidak menghormati perjanjian. Untuk maklumat lanjut mengenai topik Jihad melihat risalah Jihad Dijelaskan atau permintaan risalah # 18 daripada III & E, penerbit artikel ini.
Yang diberi kuasa untuk memanggil jihad sebagai perang?
Jihad mesti dilakukan mengikut peraturan Islam dan peraturan-peraturan dan hanya untuk kepentingan atau dalam perkhidmatan Allah. Jihad fizikal atau tentera mesti dipanggil oleh pihak berkuasa Muslim, seperti, presiden atau ketua negara Islam selepas rundingan kerana dengan kepimpinan dipelajari.
Apa Adakah Katakanlah Islam mengenai Keganasan?
Istilah "keganasan" tidak wujud dalam Al-Quran atau ajaran Nabi Muhammad. Jika istilah "pengganas atau keganasan" yang berasal dari kata kerja yang digunakan dalam al-Quran, seperti 05:33 yang menerangkan tindakan pengganas "Islam", ia adalah kutukan dan menetapkan hukuman yang paling teruk. Islam adalah agama dan cara hidup yang tidak politik berasingan daripada agama. Islam adalah agama rahmat, perpaduan dan yang paling penting berdamai dengan diri sendiri dan lain-lain, untuk mempertahankan bukan untuk berperang. Allah berfirman di dalam Kitab-Nya Al-Quran:

"Allah tidak melarang kamu daripada menunjukkan kebaikan dan berurusan adil dengan orang-orang yang tidak memerangi kamu tentang agama dan tidak memerangi kamu keluar dari rumah anda, anda perlu berbuat baik dan berlaku adil dengan mereka. Allah mengasihi hanya peniaga." [ Noble Quran 60:8]

"Dan perangilah di jalan Allah terhadap orang-orang yang memerangi kamu, tetapi tidak memulakan pencerobohan, kerana Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas." [Noble Quran 2:190]

"Jika mereka meminta perdamaian, maka mendapatkan anda ketenangan dan kepercayaan kepada Tuhan kerana Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."[Noble Quran 8:61]

"Dan janganlah kebencian orang lain membuat anda mengelakkan keadilan Jadilah adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.". [Noble Quran 5:08]

"Tetapi (ingat bahawa usaha at) siksa jahat boleh juga menjadi jahat: oleh itu sesiapa yang memaafkan (musuh beliau) dan berdamai, maka balasannya terserah kepada Allah; sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas." [Al-Quran Mulia 42 : 40]

"Perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat tidak sama. Tolaklah kejahatan dengan cara yang lebih baik, maka sesungguhnya Dia antara mereka dan kamu ada permusuhan, (akan menjadi) seolah-olah dia adalah seorang sahabat karib. [Al-Quran Mulia 41 : 34]

Antara ajaran Nabi Muhammad saw (Sunnah)
Beliau dilarang tentera Islam dari membunuh wanita, kanak-kanak dan warga tua, atau memotong pokok sawit, dan beliau menasihatkan mereka, "tidak mengkhianati, jangan berlebihan, tidak membunuh anak yang baru lahir."
"Sesiapa yang telah membunuh seorang yang mempunyai perjanjian dengan umat Islam tidak boleh bau aroma syurga, walaupun wangiannya ditemui untuk jangka masa empat puluh tahun."
"Kes pertama yang akan diputuskan di antara manusia pada hari kiamat akan menjadi orang-orang pertumpahan darah." Membunuh adalah dosa utama yang kedua di dalam Islam.
"Sesungguhnya darah, harta anda, dan kehormatan anda dicabul."
"Ada ganjaran untuk kebaikan yang ditunjukkan kepada setiap haiwan hidup atau manusia."
Islam dan Hak Asasi Manusia
Al-Quran dan Sunnah menggalakkan umat Islam untuk menghormati nyawa dan harta benda daripada semua manusia.
Dalam Negara Islam hak ini dianggap suci, sama ada seseorang itu beragama Islam atau tidak.
Islam melindungi kehormatan, melarang orang lain menghina, dan / atau membuat menyeronokkan daripada mereka.
Islam menolak individu-individu tertentu atau negara-negara yang digemari kerana kekayaan mereka, kuasa, dan / atau bangsa.
Semua orang Islam percaya bahawa Allah menciptakan semua manusia bebas dan sama rata, hanya untuk dibezakan antara satu sama lain atas dasar Tuhan-kesedaran atau taqwa dan tidak atas dasar bangsa, warna kulit atau kaum.
Islam adalah agama praktikal yang menghormati semua manusia dan ia diturunkan untuk semua manusia. Mesejnya ialah keamanan dan penyerahan kepada Allah.Umat ​​Islam percaya dalam semua nabi yang disebut dalam Alkitab, dan Al-Quran. Al-Quran berkongsi banyak ajaran moral Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. Ketiga-tiga agama-agama (dan buku-buku mereka) telah diasaskan pada ayat-ayat oleh Allah Maha Esa, Allah. Untuk maklumat lanjut mengenai topik ini, sila lihat risalah Hak Asasi Manusia Dalam Islam atau meminta risalah # 7 dari III & E, penerbit artikel ini.
Jihad dalam Alkitab
Mari kita lihat apa Alkitab telah mengatakan tentang Jihad dalam pengertian perang dan keganasan. Ayat-ayat berikut adalah dari Bible, New International Version (NIV), 1984
"Jangan benarkan ahli sihir untuk hidup. Sesiapa yang mempunyai hubungan seks dengan haiwan mesti dihukum mati. Sesiapa pengorbanan untuk tuhan yang lain daripada Allah harus dimusnahkan." [Keluaran 22:18-20]
"Ini adalah apa yang TUHAN, Allah Israel, berkata: 'setiap tali seorang lelaki pedang untuk pasukannya Kembali dan sebagainya melalui kem itu dari satu hujung yang lain, masing-masing membunuh saudara dan rakan dan jirannya..' Orang Lewi tidak seperti Musa diperintahkan dan hari itu kira-kira tiga ribu orang mati. "[Keluaran 32:27-28]
"TUHAN berkata kepada Musa, 'Take dendam pada orang Midian untuk Israel. Umat Israel menangkap wanita Midian dan anak-anak dan mengambil semua lembu Midian, ternakan dan barangan sebagai barang rampasan. Mereka membakar semua bandar-bandar di mana orang Midian telah menetap, seperti serta semua kem-kem mereka. (Musa diperintahkan) "Sekarang membunuh semua kanak-kanak lelaki. Dan membunuh setiap wanita yang telah tidur dengan seorang lelaki, tetapi menyelamatkan untuk diri kamu sendiri setiap gadis yang tidak pernah tidur dengan seorang lelaki. "[Nombor 31:1-18]
(Isa berkata) "Tetapi orang-orang musuh saya yang tidak mahu saya untuk menjadi raja atas mereka -. Membawa mereka di sini dan membunuh mereka di depan saya"[Lukas 19:27]
"Dia (Isa) berkata kepada mereka," Tetapi sekarang jika anda mempunyai beg tangan, mengambil, dan juga beg dan jika anda tidak mempunyai pedang, menjual jubah anda dan membeli satu. "[Luke 22:36]
Rawatan Berbeza
Islam mengikuti agama keamanan, rahmat dan pengampunan. Jika seseorang individu Muslim itu untuk melakukan tindakan keganasan, orang ini akan bersalah melanggar penyewa asas Islam.
Apabila Timothy McVeigh mengebom bangunan City Oklahoma, tidak ada Amerika atau Kristian telah dilabelkan sebagai pengganas atau menjadi sasaran jenayah kebencian. Apabila Kristian Irish menjalankan tindakan keganasan terhadap satu sama lain dan di Kepulauan British, agama Kristian tidak dipersalahkan tetapi individu atau agenda politik mereka. Malangnya, perkara yang sama tidak benar untuk orang Islam Amerika dan Arab. Sebahagian besar orang Islam atau orang-orang Arab tidak mempunyai hubungan dengan peristiwa-peristiwa ganas di seluruh dunia belum Islam berdoa dengan keganasan. Adalah tidak adil kepada 1.5 bilion umat Islam di dunia dan agama Islam.
Kriteria bersalah
Yang tidak bersalah sehingga terbukti bersalah di mahkamah terbuka adalah prinsip sejagat yang diterima keadilan bersama-sama dengan kebebasan dan kebebasan untuk semua manusia. Walau bagaimanapun, Amerika Syarikat gagal untuk mengamalkan prinsip yang sama bagi mereka yang tidak merupakan warganegara Amerika Syarikat. Lebih buruk lagi, Amerika Syarikat adalah mewujudkan tribunal tentera untuk ujian rahsia kerana mungkin ada bukti yang tidak mencukupi untuk membuktikan orang-orang Arab dan umat Islam bersalah di mahkamah terbuka.
Semoga Allah memberkati kita semua dan membersihkan hati kita dari semua salah faham, niat jahat, kebencian dan kemarahan.
Posted & copy by Bersama Kepimpinan Ulama'(poklan58.blogspot) 3.8.13 

No comments: