Followers

Sunday 19 January 2014

"Mengenai Gerakan Islam - Dari manakah Harakah Islam Harus Bermula?"

JIHAD PADA JALAN ALLAH.

Dari mana harakah Islam harus mula memperbaiki keadaan masyarakat? Apakah dengan terlebihi dahulu memperbaiki individunya, seperti yang dilontarkan oleh kebanyakan gerakan Islam? Ataukah, dengan memperbaiki keadaan dan sistem masyarakatnya, sebelum memperbaiki individunya? Atau, pembaikan itu tidak mungkin berjaya apabila tidak disokong oleh sebuah Negara yang memperbaiki keadaan masyarakat dan individu? Atau bagaimana?
Fakta menunjukkan bahawa perbaikan terhadap individu tidak cukup dengan sendirinya dapat memperbaiki masyarakat. Namun ini tidak bermakna bahawa pembaikan individu boleh diremehkan dan dianggap tidak begitu penting. Sebab, untuk memperbaiki masyarakat, diperlukan usaha besar yang dititikberatkan pada perubahan sistem yang berlaku di tengah-tengah masyarakat, perubahan pemikiran dan kebudayaan yang telah mengakar di dalamnya, serta perasaan individu masyarakat.
Perubahan tersebut tidak dapat dilaksanakan kecuali dengan adanya usaha dari suatu kumpulan yang berpengaruh di tengah-tengah masyarakat. Oleh kerana kumpulan tersebut terbentuk daripada sejumlah individu, tentu harus diupayakan terlebih dahulu mengubah diri mereka sendiri menjadi orang yang Shalih sebelum orang lain. Dan seharusnya usaha dan aktiviti kumpulan tersebut tidak terhad hanya memperbaiki sekumpulan orang lain lalu menjadikannya sebagai sebahagian dari kumpulan dakwah mereka, tetapi usaha yang paling pokok adalah mengubah masyarakat yang ada sekarang ini menjadi masyarakat Islam, melalui jalan pembinaan pemikiran dan perasaan individu-individunya .
Tidak dapat diperselisihkan lagi bahawa keadaan politik dan ekonomi yang berubah dan berkembang saat ini di negeri-negeri Islam selalu membawa kepada suatu keadaan yang tidak sesuai dengan kepentingan umat Islam. Sering kita dengar banyak analisa terhadap keadaan tersebut dari intelektual-intelektual Muslim di berbagai negeri Islam. Tetapi diantara analisa-analisa tersebut yang paling menarik ialah dua pendekatan berikut ini:
(1) Memahami Keadaan Masyarakat. Ada diantara sebahagian intelektual muslim yang cuba menganalisa dengan cara membincangkan masalah-masalah yang ada sekarang. Mereka yakin bahawa setiap pemecahan suatu masalah tidak boleh dilakukan kecuali dengan memahami keadaan / fakta masalah tersebut, persis seperti halnya seorang doktor yang tidak akan memberi ubat sebelum melakukan diagnosis terhadap penyakit yang dialami pesakit.
(2) Pesimis terhadap Keadaan. Sebahagian intelektual lain berusaha mewujudkan sikap pesimis terhadap diri kaum muslimin. Caranya, mereka selalu memperbandingkan kemajuan bangsa-bangsa Barat dengan kemunduran kaum muslimin saat ini. Mereka sengaja menonjolkan keadaan kaum muslimin yang payah tersebut dari pelbagai aspek. Setelah itu mereka tidak memberikan pemecahan tepat terhadap problema tersebut, walaupun sama sekali tidak berusaha menyumbangkan jalan keluar untuk mengatasinya. Mereka itu seolah-olah berkata kepada kaum muslimin: "Itulah keadaan umatmu". "Kalian tidak akan mengalami perubahan!", Teriaknya.Terhadap analisa semacam inilah, kita harus waspada.
Oleh kerana itu, telah menjadi kewajiban bagi siapa saja yang mendambakan suatu kebangkitan kaum muslimin, agar tidak hanya memaparkan masalah-masalah kaum muslimin, tanpa memberikan penyelesaian. Kerana sikap seperti ini tidak akan menyumbangkan suatu pemikiran baru. Tetapi, yang seharusnya adalah mulai menentukan rencana-rencana yang tepat untuk merancang penyelesaian tepat bagi kaum muslimin dan mengembalikan mereka ke kedudukan mulia sebagai umat yang paling unggul di dunia.Dengan cara demikian mereka dapat menjadi umat yang dikehendaki Allah SWT sebagai "Khaira Ummah" yang dilahirkan dan menonjol di tengah-tengah umat manusia. Nah, di sinilah kemudian timbul soalan: "Dari mana kita harus bermula?"
Kalau kita meneliti jawapan dari pelbagai gerakan Islam terhadap soalan ini, akan kita dapatkan dua macam pandangan:
Pertama: Pembaikan Individu
Kumpulan ini berusaha memperbaiki setiap individu muslim dengan memfokuskan perhatian yang sangat besar terhadap asas masyarakat. Mereka menganggap manakala telah didapatkan kesempatan yang cukup untuk memperbaiki asas tersebut, maka kaum muslimin akan kembali mendapatkan kemuliaannya seperti sedia kala. Dan menurut mereka, "Allah menghindarkan orang-orang Muรปmin dari peperangan" (baca: Surat Al Ahzab: 25)
Kedua: Pembaikan Masyarakat
Kumpulan ini beranggapan bahawa usaha yang paling benar adalah membentuk sebuah negara yang memikul beban dakwah dan melindungi kaum muslimin dari berbagai penyakit yang mereka derita, serta mengubah masyarakat menjadi masyarakat Islam yang dengan perubahan itu pasti akan memberi kesan kepada individu-individunya, sekaligus memperbaiki keadaan mereka .
Di antara dua pandangan tersebut, terdapat perbezaan kaedah sekalipun tujuannya sama iaitu mengembalikan kejayaan umat Islam. Mengingat tujuan tersebut merupakan keperluan yang sangat penting, maka perlu kita bicarakan lebih mendalam untuk mengetahui mana yang paling benar.
Sebelum menjawab soalan terakhir ini, terlebih dahulu kita harus sepakat terhadap satu perkara pokok, bahawa Islam telah menentukan dan menunjukkan kebenaran itu. Diantaranya ialah apa yang dinyatakan dalam Al-Quran, surat An Nisaa ayat 59:
"... (Lalu) jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu (masalah), maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (sunnahnya)"
Oleh kerana itu, dalam rangka menyatukan pendapat, marilah kita lihat bagaimana Rasulullah saw mula menjalankan dakwah, dan berupaya menyelamatkan masyarakat jazirah Arab dari perpecahan sosial dan politik, sehingga mereka dapat bangkit bahkan mampu menakluk dunia.
Memang benar bahawa yang pertama kali dilakukan Rasulullah saw adalah membentuk aqidah yang benar pada diri siapa saja yang baru masuk Islam, disertai dengan memperbaiki tingkah laku mereka. Tetapi, beliau sama sekali tidak pernah mengatakan bahawa hanya dengan itu saja beliau ingin membentuk sebuah masyarakat Islam. Kita semua tahu bahawa Rasulullah saw selalu keluar pada setiap musim haji untuk menyampaikan dakwah kepada delegasi-delegasi yang datang dari pelbagai penjuru sekitar bandar Mekah agar mereka memeluk Islam1). Mengapa beliau menyampaikan dakwah kepada qabilah-qabilah tersebut, padahal penduduk Quraisy sendiri belum seluruhnya menerima Islam?Tidakkah kita melihat bahawa beliau tidak pernah berkata: "Aku akan menyekat usahaku pada individu masyarakat Makkah saja dengan memperbaiki tingkah laku mereka, dan dengan jalan itu Islam dapat ditegakkan". Apa artinya?
Artinya ialah bahawa Rasulullah saw telah memahami bahawa kekuatan politik dan tentera itu merupakan suatu kemestian. Beliau selalu memikirkan hal itu, termasuk pada saat beliau menempuh dakwah fardiah yang berusaha menyelamatkan setiap orang dari api neraka. Memang benar, bahawa beliau telah menentukan sasaran yang lebih dari itu, yaitu menyelamatkan seluruh umat manusia dari api neraka, tetapi beliau tidak akan mampu menyampaikan idea-idea Islam kepada seluruh umat manusia apabila suaranya terbungkam.
Dari sinilah beliau menyertakan langkah meminta pertolongan dan perlindungan terhadap langkah pembinaan dan persiapan aqidah masyarakat. Tetapi, apakah Rasulullah saw menunggu sehingga beliau mempunyai suatu asas yang cukup kuat sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh kumpulan dakwah pertama diatas (yakni yang memperbaiki individu sahaja)? Fakta sejarah menunjukkan, bahawa tatkala beliau telah mula meminta perlindungan dari pemimpin masyarakat Thaif, beliau berangkat sendirian ke sana.Sekalipun pada akahirnya beliau tidak berjaya, sampai-sampai anak-anak kecil pun melemparinya dengan batu2). Ini menunjukkan bahawa sekalipun dakwah Rasulullah masih dalam peringkat awal, tetapi beliau telah
-------
1) Lihat Sirah Ibnu Hisyam Jilid I, halaman 422-427.
2) Ibid, laman 419.merencanakan untuk mencari kekuatan dan menjadikan hal ini sebagai salah satu usaha yang paling utama.Maksud dari kekuatan itu adalah mempunyai sebuah negara.
Juga, bukankah Rasulullah pernah berkata kepada sahabatnya-sebelum hijrah tentunya: "Kita belum diperintahkan berperang" 3).Bukankah ini isyarat bahawa peperangan itu akan terjadi, bahkan akan mempunyai kedudukan penting dalam melindungi Islam setelah tegaknya negara Islam kelak?
Ada sebahagian orang yang melontarkan suatu pemahaman bahawa penduduk Yatsriblah yang telah datang kepada Rasulullah saw dan mengajak beliau untuk datang ke negeri mereka sebagai salah satu usaha untuk mengatasi perselisihan dan permusuhan yang selalu berlaku antara dua suku besar, "Aus dan Khajraj". Pemahaman seperti ini berkeinginan agar kaum Muslimin menerima secara keutamaan pendapat yang mengatakan bahawa Rasulullah saw tidak pernah meminta sendiri dari para pemimpin Madinah untuk mendirikan negara di Madinah, melainkan merekalah (penduduk Madinah) yang menawarkan dan memberikannya! Dengan kata lain, hal ini terjadi begitu saja tanpa ada rencana sebelumnya. Namun fakta yang dinyatakan dalam kitab-kitab sirah Rasul menunjukkan sebaliknya.
Cukuplah kita membaca riwayat Ibnu Hisyam yang menceritakan peristiwa itu, yang menjadi saat-saat yang sangat penting dalam sejarah Islam ini. Hanya saja kita tidak akan menyenaraikan nash secara keseluruhan, tetapi hanya ucapan orang-orang Anshar kepada Nabi saw4):
"Kami telah meninggalkan kaum kami dalam keadaan saling bermusuhan dan buruk, sehingga tidak ada satu kaum pun yang keadaannya lebih buruk seperti mereka. Oleh kerana itu Allah SWT mudah-mudahan menyatukan hati mereka dengan engkau. Nanti kita akan mendatangi mereka dan mengajak mereka untuk mengikutimu, lalu kami akan menawarkan kepada mereka agama yang kami terima dari engkau ".
-------
3) Ibid, halaman 448.
4) Ibid, halaman 328-329.
Perkataan mereka, "Ajabnaaka" (yang kami terima dari engkau), menunjukkan bahawa Rasulullahlah yang telah meminta pertolongan dan perlindungan dari mereka. Itulah yang dapat difahami dari perkataan tersebut, kecuali kalau memang ada kamus-kamus bahasa terdapat pengertian yang lain dari itu.
Sebagai penguat hujah dan pemahaman ini, kita kutipkan sebuah riwayat Asy Sya'bi, bahawa pada saat itu As'ad bin Zararah bertindak sebagai pemimpin suku Al Khazraj. Pemimpin suku ini berkata kepada Rasulallah saw5):
"... Engkau telah meminta kepada kami (untuk menyerahkan kekuasaan milik kami). Sedangkan kami adalah suatu kelompok masyarakat yang hidup di negeri mereka dalam keadaan mulia dan kuat. Namun di situ tidak ada yang rela dipimpin oleh orang dari luar suku kami, khususnya bagi kaumnya sendiri yang paman-pamannya tidak memberikan perlindungan bagi mereka. (Terus terang bahawa) permintaan tersebut adalah suatu hal yang sukar sekali. Tetapi kami ini (telah bersepakat untuk) memenuhi permintaanmu itu ... "
Tinggal kini kita menyebut tindakan Umar, ketika beliau memutuskan membuat kalendar Islam ternyata beliau menjadikan peristiwa hijrah sebagai tahun pertama. Tafsiran tindakan Umar ini tidak lain adalah bahawa peristiwa hijrah adalah merupakan awal lahirnya negara dan masyarakat Islam pertama. Apakah ada seorang penyelidik yang boleh membicarakan masalah masyarakat Islam sebelum membicarakan masyarakat Islam di Madinah?
Cuba kita berfikir, bagaimana mungkin boleh membina suatu masyarakat Islam sekarang ini tanpa ada sebuah negara Islam!Kalau Rasulullah saw saja selama 13 tahun berdakwah di Makkah tidak berhasil,
-------
5) Lihat Dalailumi Nubuwah, Abu Nu'aim Al Ashbahani, laman 106.padahal beliau mendapatkan pertolongan dari Allah SWT; juga sekalipun beliau-seperti yang diakui pula oleh para orientalis-tidak pernah menghadapi kepercayaan / agama yang begitu berbahaya.Lalu bagaimana dengan kita? padahal kita dicabar untuk menghadapi idea-idea sekular dan materialis, serta serangan kebudayaan Barat yang disokong oleh kekuatan tentera dan sistem Intelegen-nya? Apakah mungkin kita dapat menghadapi semua bahaya dan cabaran ini dengan tangan kosong (tanpa sebuah negara)?
Sekalipun telah kita sebutkan bukti-bukti yang jelas seperti di atas, masih saja ada sebahagian orang yang menolak menganalogikan keadaan sekarang dengan keadaan masa lalu. Mereka beralasan bahawa keadaan masa lampau berbeza dengan keadaan sekarang, di samping Rasulullah saw sendiri punya keistimewaan dan kelebihan. Atau, bahawa penyerupaan ini akan mendorong kita "berkhayal" dan menjauhkan diri dari kenyataan! Dan walaupun kita tegas menolak alasan-alasan tersebut, tetapi baiklah kita akan cuba meneliti dan melihat keadaan sekarang ini-sekalipun dipisahkan dari sirah Rasul dan cara beliau menyelesaikan persoalan-Kita akan lihat bahawa akal, di samping syara ', akan mengantarkan kita kepada kesimpulan yang sama.
Ambillah, misalnya, suatu negeri yang penduduknya majoriti muslim.Di tengah-tengah negeri itu berkembang banyak idea, dan kepentingan yang saling bertentangan, seperti parti-parti komunis / sosialis atau paham sekular, di samping adanya ketegangan dengan agama-agama lain, taruhlah agama Kristian misalnya; tentu dalam masyarakat seperti ini orang-orang lambat laun akan menjauhkan diri dari Islam, rasa ketaqwaan akan berkurang, dan aqidah Islam akan menjadi mudah goyah dalam diri kaum muslimin. Pada saat kita meneliti masyarakat seperti ini, kita harus membayangkan secara jujur ​​bahawa masyarakat yang kita jadikan contoh ini merupakan suatu gambaran yang ada pada setiap masyarakat Islam secara umum. Atau paling tidak merupakan suatu gambaran yang mewakili negeri yang akan diperbaiki, sekalipun pendekatan masing-masing kita berbeza.
Harus kita perhatikan di sini, bahawa parti-parti Sosialis itu boleh bergerak tentu mendapat sokongan dari salah satu parti politik dan tentera yang besar di peringkat antarabangsa. Derasnya arus sekulerisasi juga kerana disokong oleh negara-negara Barat dan Timur secara bersamaan, selain-ini yang sangat menyedihkan-oleh negeri-negeri Islam sendiri. Akan halnya aktiviti agama Kristian, amalan mereka disokong oleh negara-negara Eropah, khususnya Perancis dan Vatican. Kita tidak dapat membayangkan apa akibatnya jika sekolah-sekolah mubaligh di negeri-negeri Islam, seperti Lubnan, ditubuhkan oleh penduduk Nasrani dan boleh dipertahankan keberadaannya sepanjang masa, tanpa mendapat sokongan dari orang-orang Nasrani di seluruh dunia. Jadi pengaruh-pengaruh ideologi dan pemikiran yang menentang Islam selalu disokong oleh kekuatan politik dan tentera dari negara tertentu.Lantas umat Islam, siapa yang melindungi kepentingan-kepentingan mereka? Apa kita harus berlindung kepada negara-negara yang ada di dunia Islam, sementara pemimpinnya merupakan kaki tangan negara kuasa besar yang tidak punya harga diri lagi?
Cukuplah kita melihat bagaimana sikap Saudi Arabia, yang merupakan tanah Hijaz dan pusat Islam pertama terhadap pengusiran sekitar 300,000 kaum muslimin dari Bulgaria tahun 1989.Lihat pula bagaimana sikap Saudi dan Kuwait dalam meminta perlindungan kepada Amerika Syarikat untuk menghancurkan salah satu negeri Islam Iraq, dan meluluskan keinginan Amerika Syarikat disana untuk menghancurkan kekuatan tentera dan ekonominya.Kita jadi bertanya, apakah ini boleh terjadi kalau kaum muslimin mempunyai suatu daulah yang mempertahankan negeri-negeri mereka dan menjaga kehormatannya. Padahal dahulu khalifah Al-Mu'tasim (masa Abbasiyah) telah membakar bandar Rumiyah (Roma), juga membunuh 90,000 orang hanya untuk menyokong seorang wanita muslimat yang berteriak sambil memanggil: "Waa Mu'tasimaah, di manakah engkau wahai Al Mu'tasim" , setelah dilanggar kehormatannya oleh tentera Romawi. Juga jauh sebelumnya, Rasul mengumumkan perang terhadap kaum Yahudi dari Bani Qainuqa ', hanya untuk melindungi wanita yang dibuka jilbabnya oleh orang Yahudi.
Namun sekarang siapa yang boleh membalas kehormatan kaum muslimin yang dilanggar musuh Islam di Palestin, di India, Bosnia, Myanmar, Filipina atau di tempat-tempat lain? Apa pidato-pidato, seminar, bengkel, kongres, dll boleh melakukannya!?
Mata tidak boleh melawan penusuk mata, tetapi pedang boleh menghancurkan sarungnya. Akhirnya kita boleh simpulkan bahawa setiap pemikiran yang ditujukan untuk membangkitkan kaum muslimin hendaknya mampu membentuk kesedaran individu sebagai langkah awal, menghidupkan dan membangunkan aqidah mereka, juga menampakkan kerosakan dan kekeliruan ideologi Barat, disamping selalu berusaha memperbaiki perilaku setiap muslim di, dan menyelesaikan persoalan- persoalan masyarakat.
Tetapi harus selalu diingat bahawa cara tersebut tidak cukup untuk mengubah keadaan. Bahawasanya jalan yang sempurna dan komplit yang ditempuh untuk membangkitkan kaum muslimin adalah dengan membentuk kesatuan politik dan ekonomi di bawah satu bendera dan satu naungan, iaitu negara khilafah yang berusaha menyampaikan dakwah secara keseluruhan ke seluruh penjuru dunia. Dan hendaknya usaha untuk mewujudkan ini semua harus mendapat perhatian lebih dan memerlukan curahan fikiran dan tenaga yang sangat besar dari seluruh kaum Muslimin di dunia, khususnya yang ada di Timur Tengah sebagai pembawa harapan bagi seluruh umat Islam di dunia.
Bila kita sudah tahu bahawa daulah khilafah adalah syarat mutlak untuk membangkitkan kaum muslimin secara sempurna, maka inilah jalan yang ditempuh untuk mengadakan "perbalahan" (pembaikan) yang kita inginkan. Iaitu jalan tersebut pernah ditempuh oleh Rasulullah saw. Kerana itu, kita tidak boleh menyimpang sedikitpun dari padanya atau mengambil jalan tengah. Misalnya berkompromi dengan penguasa yang menentang kehadiran Islam di bidang politik dan ekonomi negara, atau di bidang undang-undang dan kehakiman.
Kita bukanlah umat yang biasa mengambil jalan tengah (sederhana). Pilihan kita hanya dua; keinginan itu tercapai atau kita harus mati kerananya.

P/S:Allahu Akbar .. semoga Allah memudahkan segala daya usaha menegakkan daulah islamiah

No comments: