Followers

Saturday 18 January 2014

Sebuah Analisis Globalisasi: "(Re) tafsiran Gerakan Islam"

Dalam KBBI, globalisasi (arus global) diertikan proses kemasukan ke ruang lingkup dunia. Agaknya definisi ini masih terlalu umum dan mempunyai pelbagai definisi turunan, yang boleh jadi salah satu daripada definisi terbitan tersebut terlampau jauh dari makna induknya.Sehingga diperlukan carian lebih jauh tentang terminology globalisasi ini.Sampai saat ini, asal istilah globalisasi masih menjadi bahan perdebatan.Frank (1998) menyebutkan bahawa istilah globalisasi pertama kali muncul saat terjalinnya perdagangan antara Tamadun Lembah Indus (bahagian barat daya India) dengan Sumer (bahagian selatan Mesopotamia) 3000 tahun sebelum masihi [1] . Zaman keemasan Islam (750-1255 M) merupakan tahap awal yang juga penting dari globalisasi ini, kerana memang pada masa rentang masa itu Islamlah yang memberikan sumbangan terbesar dalam bidang ilmu pengetahuan, teknologi dan budaya bagi dunia.
Di masa itu, yahudi, pedagang muslim dan para peneroka membina ekonomi yang berterusan yang mengakibatkan terjadinya globalisasi bidang hasil tanam, teknologi dan perdagangan [2] . Sedangkan Fredman (1999) menyatakan dengan jelas globalisasi sebagai sebuah interelasi yang sedemikian eratnya antara negara, pasaran dan teknologi. Keadaan ini membolehkan baik individu, syarikat, dan negara untuk lebih mudah menjangkau ke seluruh penjuru dunia, lebih cepat, lebih dalam, lebih luas dan tentu saja lebih murah daripada sebelumnya. Dari sini kita boleh menyemak bahawa istilah Globalisasi muncul berawal dari dunia perdagangan, yang tidak jauh dari kata-kata komoditi dan pasaran. Teknologi disini hanyalah alat penyokong untuk kemudahan proses perdagangan tersebut.
Semakin ke sini, medan globalisasi semakin kental dengan arus pertukaran budaya dan pelbagai ideologi yang ada di dunia. Pelbagai gerakan baik itu gerakan politik hingga kepercayaan mula memanfaatkan medan yang dimunculkan oleh orang-orang dagang ini sebagai media untuk menyebarkan doktrin-doktrin mereka.Seperti kita kenal ada gerakan-gerakan kepercayaan seperti Ikhwanul Muslimin, Hizbut Tahrir, Budhisme, dll. Di gerakan ideologi seperti Marxsis, Masonry, Liberalis, Orientalis, dll dan juga gerakan politik seperti Westernisasi dan sebagainya.
Kita tahu, tahun 1924 M nahkoda kepimpinan islam di Turki Utsmani tumbang akibat tindakan makar oleh Mustafa Kamal At-Taturk. Tiada lagi kepimpinan islam terpusat, yang dikenal dengan istilah Khilafah Islamiyah.Tidak ada lagi satu kesatuan jama'ah yang mengikat seluruh kaum muslimin di alam ini dengan satu kepemimpinan khilafah (Jamaatul Muslimin), yang ada sekarang hanyalah kumpulan-kumpulan kaum muslimin yang disebut dengan istilah jamaatun minal Muslimin. Ada pun kelompok-kelompok tersebut seperti Hizbut Tahrir, Ikhwanul Muslimin, Salafi, Jamaah Tabligh, dll yang bersifat trans nasional (lintas negara) dan kumpulan-kumpulan tempatan yang kita kenal di Indonesia seperti Muhammadiyah, Nahdzatul Ulama, dsb.
Cita-cita luhur dari gerakan-gerakan Islam jelas sudah, iaitu menggapai kejayaan Islam kembali dalam naungan Khilafah Islamiyah. Khilafah Islamiyah bukanlah menjadi cita-cita dari salah satu gerakan Islam yang ada sekarang, tetapi ini adalah milik semua umat Islam. Akan tetapi memang untuk mencapai cita-cita tersebut terdapat perbezaan kaedah di setiap gerakan-gerakan yang ada, dan tak jarang kerana perbezaan dalam hal kaedah ini mengakibatkan pelemahan yang satu dengan yang lain dan rawan menimbulkan perpecahan di tubuh umat Islam sendiri. Jika memang menyatukan umat Islam itu dirasa sukar, yang terpenting adalah menghipun kekuatan diatara kaum muslim itu sendiri untuk satu tujuan yang luhur. Dengan prinsip open mind(berfikir terbuka), memberikan ruang-ruang toleransi bagi perbezaan yang bersifat ijtihadi dan berpegang teguh pada Al-Quran dan As-sunnah, maka keyakinan akan akan kejayaan islam itu semakin besar.
Berkaca dari sejarah awal Globalisasi hingga sekarang, maka sekurang-kurangnya penulis mendedahkan ada tiga role (peranan) yang memberikan kesan dominan terhadap perubahan yang bersifat global. Pertamaadalah pencetus istilah globalisasi itu sendiri, iaitu orang-orang dagang. Bahan orang-orang dagang yang dimaksudkan adalah mereka yang boleh menghasilkan kekayaan yang bersifat materi. Mengapa? Alasan pertama iaitu naluri setiap warga dunia mencari dan menginginkan kekayaan material. Alasan selanjutnya ialah dengan sumber-sumber bahan yang besar maka perubahan itu akan lebih mudah untuk diwujudkan, meski materi bukanlah segala-galanya dari faktor perubahan tersebut. Kedua, adalah peranan ideologi (jika dalam Islam yakni Ulama). Kerana ideologi merupakan prinsip asas yang berkaitan dengan cara berfikir manusia, maka setiap tindak perbuatan akan merujuk pada ideologi yang dianuti. Ia adalah tolak dasar pemikiran, yang boleh mewarnai setiap perubahan yang diusung, termasuk besar kecilnya perubahan tersebut. Para ideolog akan terus menyebarkan ideologi-ideologinya kerana mereka beranggapan bahawa dengan ideologi yang mereka usung, maka kebaikan itu akan tercapai. Apalagi ideologi yang bersifat kerpercayaan, masing-masing kepercayaan meyakini dan mengakui bahawa ini adalah perintah suci Tuhan (mengikut kepercayaan masing-masing) yang harus disebarkan demi kebaikan seluruh umat manusia. Inilah yang menjadi salah satu sebab mengapa dalam sejarah dunia ada para peneroka dunia di zaman imperialisme, yang kita kenal dengan istilahGospel. Dan peranan ketiga adalah Penguasa. Jelas sudah, penguasa adalah pemegang polisi di konteks ruang dan waktu ia berada. Jadi peranan penguasa akan dominan terhadap perbahan yang berlaku, walaupun tidak menutup kemungkinan adanya tidak makar dari bawah, atau yang sering dikenal dengan people power.
Ketiga peranan di atas mesti di asah dalam kubu Islam untuk memberikan perubahan global dengan harapan dapat meraih kejayaan kembali. Iaitu pertama dengan mengasah semangat jiwa berdagang di kalangan umat Islam, yang dalam arti luasnya boleh bermakna jiwa-jiwa enterprenuership. Hal ini telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan sebahagian besar dari Sahabat Beliau yang bekerja sebagai saudagar yang berjaya dan kaya. Dengan demikian umat akan bangkit dengan sumber kuasa yang kuat dan perlahan lepas dari pergantungan lapangan pekerjaan yang tersedia termasuk kepada kerajaan, seperti contoh masih banyaknya kaum muslim yang bercita-cita mutlak ingin menjadi PNS, selain itu tidak mau.
Selanjutnya adalah mengukuhkan peranan Ulama dalam dasar-dasar awam, mencari penyelesaian atas permasalahan-permasalan yang berlaku dan tentunya pembentukan moral umat. Kerana ulama adalah pewaris Nabi, yang mampu memahami firman-firman Allah dan mengkontekskannya dari teks-teks untuk ranah kontemporari. Jadi sangat disayangkan jika perubahan yang diusung kurang pas ataupun kurang barakah kerana bingung dan tak mampu dalam mengkontekskan firman Tuhan dengan zamannya. Kemudian Islam juga mesti memberikan perhatian lebih terhadap pemegang kuasa. Kuasa memang bukanlah segala-galanya, ia hanyalah sebuah wasilah (kenderaan) untuk perubahan yang diredhai Allah SWT. Jangan sampai kuasa jatuh kepada pihak-pihak yang secara terang-terangan memusuhi Islam. Disamping itu semua, perkembangan di bidang ilmu pengetahuan dan teknologi akan menyokong keberkesanan dan kecekapan dari ketiga peranan tadi, sehingga ini pun juga sangat diperlukan.
Terakhir adalah, dimanakah kedudukan kita sekarang dan dimanakah nantinya kita akan turut mengambil bahagian? Mari sama-sama kita renungkan dengan akal dan naluri yang sihat dan cuba untuk memahami intipati untuk apa semuanya ini kita lakukan, yang tak lain adalah untuk menggapai redha Illahi, sehingga ketika di lapangan nanti setiap tindak dan perbuatan akan kita kembalikan pada intipati tersebut. Wallahu a'lamu bishowab.
Ditulis oleh: Ardian Umam

No comments: